Firemní dárky, nejen vánoční - inspirace, tipy, kuriozity
Jak firemní dárky vybírat a kterým se raději vyhnout? Ať už jde o vánoční dárky pro zákazníky, zaměstnance, obchodní partnery nebo dárky na konferenci.
Vánoční dárky pro zákazníky, dárky na konferenci, dárky pro zaměstnance, dárky pro obchodní partnery …. prostě firemní dárky či dárkové reklamní předměty. Jak je vybírat a kterým se raději vyhnout? Inspiraci na nejoblíbenější dárkové předměty jsme čerpali jak u těch, kteří patřili mezi obdarované, tak u těch, kteří dárky vybírají a mají zpětnou vazbu od svých zákazníků. Jejich citace naleznete na konci článku.
Co by tedy měl takový firemní dárek splňovat?
Stejně tak, jako koneckonců ve všem, i trendy kolem dárkových předmětů se vyvíjejí. Cíl je ale pořád stejný - chceme příjemci za něco poděkovat, udělat mu radost a doufat, že mu nás dárek občas (ideálně často) v dobrém připomene. Asi se shodneme na tom, že reklamním zapalovačům, klíčenkám a hodinkám s kalkulačkou již víceméně odzvonilo. Na originalitu, kreativitu a třeba i charitativní či jinak společensky prospěšný přesah dárku je kladen čím dál větší důraz. Nejvíce dotázaných se shodlo na následujících aspektech a jejich kombinaci:
Kvalita, estetický dojem, cena
- Těchto prvních pár řádků asi nikoho nepřekvapí. To, že je důležité, jak dárek vypadá, a že je nezbytné zohlednit rozpočet, asi netřeba dodávat. A to, že když zákazníkovi věnujete věc, která se při prvním použití rozbije, není zrovna vaše nejlepší vizitka, je nejspíš také nad slunce jasné. Ale tak pro jistotu ;)
Relevance
- A to jak vůči dárci, tak vůči obdarovanému. V očích obdarovaného rozhodně získáte pár kladných bodů, pokud bude dárek alespoň trochu souviset s oborem podnikání vaší firmy. Neznamená to, že se ten daný předmět musí přímo vázat na váš obor (např. jste-li automobilka, tak nemusíte notně rozdávat jen angličáky se zmenšeninou vámi propagovaného modelu či motorový olej s vaším logem), ale alespoň takový nenápadný oslí můstek je na místě (myšleno např., že společnost zabývající se ekologickou energií může třeba rozdávat zelené čaje s povzbudivým účinkem se sloganem “Zelená energie” či něco na ten způsob).
- Taktéž je potřeba si uvědomit, komu budeme dárek předávat. Pokud je cílová skupina, pro kterou je dárek určen víceméně sourodá, je to o dost jednodušší. Pokud však jsou mezi potenciálními obdarovanými zastoupeny ženy i muži, navíc hodně odlišného věku a různých zájmů, chce to buď vymyslet dárků více nebo jeden hodně univerzální - např. vína od českých a moravských vinařů
Praktické využití, jedlé dárky, viditelnost loga
- Jedna věc je potěšit obdarovaného v momentě, kdy dárek obdrží a věc druhá je, průběžně se mu připomínat, tedy být mu s dárkem na očích. Z textilních výrobků s obrovským křiklavým logem nejenže nikdo 3 metry vysoko skákat nebude, ale nejspíš daný kousek nenávratně skončí na dně skříně, takže to “viditelné” logo bude ve výsledku naprosto neviditelné. U těchto veřejně nošených dárků je dobré používat loga buď decentní nebo vhodně zapuštěné do celkové grafiky předmětu, ale to chce již poměrně dobře zmáknutý design.
- Na předních příčkách žebříčku oblíbenosti firemních dárků se čím dál častěji objevují takzvané jedlé dárky. Jsou velmi univerzální a cenově dostupné. Pokud vydrží i déle, než jedno kousnutí či vypití (jako třeba čaj a káva), tím lépe.
Charitativní podtext, ekologie, zdraví
- Na charitativní či jinak společensky prospěšný přesah dárku je kladen čím dál větší důraz. Často “jen” vtip a originalita nestačí. Získejte si své klienty či zaměstnance dárky z chráněných dílen, předměty z recyklovaných materiálů či vouchery na určitou částku, kterou dárce za obdarovaného poskytne nějaké neziskovce. Firmy si také čím dál více hlídají, aby věnovaný dárek byl zdraví prospěšný a vyhnuly se tak případným věčným rejpalům, že v tom je moc cukru nebo moc tuku nebo zkrátka moc všeho :D Nabízí se např. Srdcerváči, čaje balené v chráněné dílně, členství v Rekola, všechny možné české neziskovky
Vtip, originalita, příběh
- Lidé milují příběhy a humor. Zkuste je vměstnat i do vašich dárků a máte další plusové body v kapse. Např. zástupci firmy účastnící se “Career days” rozdávali svíčky se sloganem: “Zapalte se pro práci s námi", což hned působí jinak, než kdyby rozdávali prostě jenom svíčky.
Podpora českých podnikatelů
- Toto téma se nyní stalo důležitějším, než kdy jindy, protože koronavirus se na české ekonomice nemalou měrou podepsal a nejspíš ještě podepíše. Stát nás nezachrání, musíme si pomoct sami. Proto je důležité podporovat i malé české firmy a startupy.
Dárek, který se vejde do obálky
- Poslední dvě předvánoční sezóny bohužel příliš nepřály osobním návštěvám obchodních partnerů. Nabízela se tedy možnost dárky rozesílat poštou či jinou doručovací službou. Ono ale takové balení dárků zabere celkem dost času, tak je fajn, pokud jde zabalit co nejjednodušeji. A asi není jednodušší řešení, než šoupnout dárek do obálky, zalepit a je to. To ovšem jde pouze v případě, že se do ní vejde.
Možnost odpočtu z daní (viz níže)
Jaké náležitosti musí reklamní dárek mít, aby šel odečíst z daní?
Jedna věc je dát si dárek do nákladů a druhá možnost odpočtu DPH (respektive neodvádění DPH při výstupu, tedy předání dárku) - pro obě varianty je třeba, aby dárek měl hodnou do 500,- Kč bez DPH, pro zanesení do nákladů dárek musí být navíc opatřen firemním logem a nesmí jít o zboží, které je předmětem spotřební daně (s výjimkou tichého vína) - přesněji a odborněji je to popsáno v tomto článku.
Kdy je vhodné začít řešit firemní vánoční dárky?
A vlastně jakékoli jiné dárky i v průběhu roku? Odpověď je jednoduchá - vždy platí, že čím dříve, tím lépe. Zejména pokud chcete mít výběr, potřebujete dárků větší množství, rádi byste něco na míru nikoli “katalogovou klasiku” nebo třeba uvažujete o podpoře startupů či chráněných dílen. A pokud to máte rádi #madeinchina, tak tam je předstih 3 měsíce často málo. Také je třeba počítat s časem potřebným na distribuci
Kuriózní dárky ze života
- “Kdysi jsem od zaměstnavatele dostala poukaz na "dočasné" tetování (bohužel tetování s logem firmy) :-D”
- “Nejtrapnější bylo, když mi zástupkyně jedné personální agentury předávala láhev vína a k tomu dodala: “To víno není nic moc, spíš něco pod masíčko, než na pití.”
- “Já jako zaměstnanec dostala k narozeninám (listopad) trochu naškublou papírovou tašku s vánočním motivem a v ní bonbonky ala gumoví medvídci s potiskem loga našeho dodavatele, které šéf od něj dostal před rokem k Vánocům.”
Inspirace - které firemní dárky potěší a které nikoli
- “Často jsme používali dárky z chráněné dílny. Je dobré k tomu přidat alespoň kratičký text, že dárkem firma i obdarovaný pomáhá. Osvědčily se mi i nakládané hermelíny i hrnečky nebo drobnosti. Dává mi to větší smysl než dárek z Číny, který odhodí. Tohle možná taky, ale alespoň člověk podpoří chráněnou dílnu”.
- “Našimi zákazníky jsou většinou chlapi, údržbáři a nákupčí ve výrobních halách. Letos od nás dostali čelovku. Byli nadšeni”.
- “Ocenila bych: jídlo a pití, i když něco nejím/nepiju, jde to lehko poslat dál. Zážitky - lístky do kina, divadla, poukaz na masáž, sauna … Podporu neziskovky místo dárků. Určitě ne: kalendáře (pokud by to nebyl nějaký super fancy diář) a jakékoliv blbosti, co se mi budou válet doma :)
- “Jako veliký ekolog a odpůrce kravin, jako jsou reklamní předměty, bych osobně nejvíc ocenila, kdyby každá firma místo nakupování nesmyslností vzala celkový budget na dárky pro zaměstnance a raději s ním podpořila nějakou neziskovou organizaci. Nikdy se nelze trefit do vkusu všem, takže za mě jsou fyzické vánoční dárky od firem už tak trochu přežitek”.)
- “Před Vánoci jsem navrhovala web pro jednu PR agenturu, kde se rozhodli dát místo dárku klientům jejich vlastní strom. Dostali pouze el. certifikát, na kterém byl odkaz a QR na web, kde si vybrali jaký stromeček si přejí zasadit. Na jaře vyrazí PRisti do lesa stromečky zasadit a každý obdarovaný partner dostane poté zprávu s fotkou stromku a přesnými souřadnicemi, kde ten jejich strom stojí. Eko a originální”
- “Eko neeko, vždycky je nejlepší dárek k jídlu nebo k pití”
- “Mě baví ty certifikáty, věci od lokálních dodavatelů / chráněných dílen nebo dárky spojené s vánoční tradicí - např. jsme dostali sadu na uvaření vánočního “Kuby” (kroupy, houby, majoránka, …), sadu na lití olova, na chladné zimní dny (med, čaj, naložený zázvor, …) a tak. Co mi připada bez nápadu jsou lahve alkoholu všeho druhu (pokud za tím není nějaká hlubší myšlenka).”
- “Jako nejhorší vždycky vnímám tašku s reklamními předměty (laciné propisky, magnet, odtrhávací bloček apod.)”
- “Pro klienty děláme každý rok tématický balíček, který se z velké části skládá z pochutin k tématu. Loni jsme třeba měli 'nejsladší PFko' a k němu balíček s medem, medovou pralinkou, svíčkou z voskového plátu, medovým krémem na ruce. Pokaždé se snažíme hlavně o celkový příběh a míváme super ohlasy :)”
Pokud by se vám jako firemní dárek líbily kvalitní sypané čaje ručně balené v chráněné dílně s vaším logem a možností názvu čaje na míru, mrkněte na nabídku sem. Na výběr jsou jak jednotlivé sáčky, tak malé balíčky či balení v dřevěných dárkových bedýnkách. Univerzální daňově uznatelné dárky, zdraví prospěšné, obdarovanému se připomenete každé ráno … co víc si přát?
- Čerstvá sklizeň
- BIO čaj
- Černý čaj
- Černý čaj čistý
- Černý čaj ovoněný
- Zelený čaj
- Zelený čaj čistý
- Zelený čaj ovoněný
- Bílý čaj
- Žlutý čaj
- Oolong
- Pu erh
- Ovocný čaj
- Ovoněný čaj
- Rooibos, maté, bylinky
- Ice tea
- Výběrová káva z Kokořína